Op werkdagen brengen we onze tijd voornamelijk zittend door, niet ideaal dus …

Hier 10 tips om op de werkvloer wat meer te bewegen ( zonder teveel tijd te verliezen ) :

Beweeg achter je bureau :

  • sta op en ga terug zitten zonder gebruik van je handen. Doe dit enkele keren na elkaar.
  • Hef achtereenvolgens je hielen en tenen op, doe dit 10x na elkaar
  • Leg beide handen in je nek en open je ellebogen zoveel mogelijk, doe dit 5x.
  • Kruis je handen in elkaar, draai je handpalmen naar buiten en breng je armen naar boven, richting plafond. Kijk ook naar boven en voel de rek in je bovenlichaam.
  • Draai je bovenlichaam zover mogelijk naar links ( grijp de stoelleuning vast ), draai daarna zover mogelijk naar rechts. Doe dit enkele keren na elkaar. Zo maak je je bovenlichaam vrij.

Sta regelmatig eens recht, haal vb iets te drinken en te eten op verschillende momenten ipv alles tegelijkertijd.

Loop eens rond als je een telefoongesprek pleegt.

Terwijl je bij vb de printer of koffiemachine wacht, hef dan enkele keren je hielen ( op tenen staan ), zo stimuleer je de spierpomp in je benen.

Verplaats eens van werkplek gedurende de dag, indien mogelijk.

Plaats je prullenmand bewust wat verder van je bureau, zo verplicht je jezelf te bewegen telkens je iets in de prullenmand moet werpen.

Neem regelmatig de trap ipv de lift – indien je op een hoge verdieping werkt, neem dan de lift tot vb de helft van de verdiepingen en doe de rest met de trap.

Maak een kleine wandeling tijdens je middagbreak, zelfs al is het een korte wandeling, het is altijd beter dan niks!
Of speel een partijtje mini-golf op het terras.

Maak eens gebruik van een toilet dat zich verderop bevindt ipv het dichtsbij zijnde toilet.